Ain’t Futuristic – Gareth Pugh 2012 S/S

Mi sem bizonyítja egy kollekció remekmű voltát, minthogy évekkel a megálmodása után is elő lehet venni, mert nem vesztett az értékéből. Egy zseniális, l’art pour l’art kollekcióra akadtam rá ’11-ből.

Futurisztikus? Elég jól felhasználható jelző, mindenre rá lehet húzni, ami egy kicsit is furán néz ki. De a szó jelentése: jövőszerű. Valószínűnek tartom, hogy a jövő emberei is a praktikusságot fogják előnyben részesíteni – így legfeljebb ezek az extrém darabok a jövő Lady Gagáinak maradnak meg. A hatásvadász jelzőről le kell mondani: ez a kollekció – technológiájával, anyaghasználatával, szabásvonalaival, az elkészülését isnpiráló impulzusokkal – nagyon is a jelent képviseli.

If a collection is an appropriate topic to write about after years its date of creation, it’s such a timeless masterpiece. I found a wonderful, l’art pour l’art collection from ’11.

Futuristic? Well, it’s a nice and easy-to-use cliché if you want to write about fashion. But stop and think for a moment: are you sure that people in the future will wear those bizarre clothes (apart from the future’s Lady Gagas)? Of course not, they will prefer comfortable pieces like we do. We have to go without this claptrap expression, because this collection – according to its technology, usage of materials and tailoring –  is totally related to the present.

cage másolat

Kontraszt. Az egyik legjobban felhasználható módszer az alkotás során, legyen szó tipográfiáról, fényképezésről, írásról – vagy ebben az esetben a divattervezésről. Itt, ebben a kollekcióban az ellentétek a kedvenc “cage” lookjaimban jelentek meg, nem csak a színek, hanem a női testnek nekifeszülő lézervágott, szigorúan egyenes vonalakból felépülő bőr ruhák tekintetében is. És ez a “szigorúság” egyáltalán nem csorbít a nőiességen, sőt. A jól megválasztott kontraszt lényege pont ez: az elemek egymást erősítik fel különbözőségükben.

Contrast. One of the best tools that an artist can have, and it’s used really often in typography, photography and writing. It’s also applied often in fashion design, and appears in this collection as well. You can see the contrast of the models feminine shapes and the regularly straight tailoring of the clothes. And strictness doesn’t derogate the femininity at all; on the contary those two elements emphasise each other vice versa. Actually, this is the gist of a well-chosen contrast.

striped másolat

purple másolat

A kollekció többi része is remek. A majdhogynem hordható csíkos darabok természetesen csavarral – kapucnival – vannak megáldva; valamint a lila, többrétegű ruhák esése is figyelmet érdemel, miután kicsodálkoztuk magunkat a show végére tartogatott őrült sisakokon.

…Pont most kérték tőlem, nézzem meg, mit jelent az a szó, hogy numinózus. És mennyire idevág! “Numinózus: fenséges, hátborzongatóan hatásos, tiszteletet parancsoló.”

I am obsessed with other parts of the collection, too. I like the way how the designer made unique the usual striped dresses with a hood; and the purple multi-layered dreeses also deserve your attention. I think I don’t need to mention the helmets, I am sure that nobody can get their eyes off of them.

…And I’ve been just being asked what does ‘numinous’ mean. What a nice coincidence! Numinous means: “majestic, a surpassing comprehension or understanding”

Image source: style.com
Advertisements

6 thoughts on “Ain’t Futuristic – Gareth Pugh 2012 S/S”

  1. It agree, if you’re still talking about older collections like their still new, they probably are timeless and classic. That’s how I feel about Elie Saab and Rachel Zoe’s runway collections.

    Like

Leave a thought

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s